حمایت رئیس مشیخت اسلامی صربستان از مردم فلسطین

مفتی دودیچ رئیس مشیخت اسلامی در صربستان در آستانه روز عرفه در پیامی با یادآوری اهمیت این روز از همه مومنان خواست که برای صلح و رفاه و وحدت در جوامع خود و کل امت و به ویژه برای برادران و خواهران خود در فلسطین که حتی در این ایام مبارک از کشتار جنون آمیز و نسل کشی در امان نماندند دعا کنند.

رئیس مشیخت اسلامی در صربستان در آستانه روز عرفه:برای برادران و خواهران خود در فلسطین که حتی در این ایام مبارک از کشتار جنون آمیز و نسل کشی در امان نماندند دعا کنیم.

مفتی دودیچ رئیس مشیخت اسلامی در صربستان در آستانه روز عرفه در پیامی با یادآوری اهمیت این روز از همه مومنان خواست که برای صلح و رفاه و وحدت در جوامع خود و کل امت و به ویژه برای برادران و خواهران خود در فلسطین که حتی در این ایام مبارک از کشتار جنون آمیز و نسل کشی در امان نماندند دعا کنند.وی از نسل جوان درخواست کرد که راه اسلام واقعی را دنبال کنند، از هر گونه افراط گرایی بگریزند و خود را آموزش دهند و در توسعه جامعه سهیم باشند. وی افزود در این دوران چالش برانگیز، ایمان و همبستگی ما کلید حفظ صلح و ثبات است. قدرت ما در اتحاد و حمایت متقابل نهفته است.

رئیس جامعه اسلامی صربستان در گفتگو با آژانس مینا  در مورد معانی و پیام های عرفات گفت:رسول خدا در حدیث معروفی می فرماید: «حج عرفات است» یعنی کسانی که در این روز در 22 کیلومتری مکه در آن تپه قرار نگیرند، حج نکرده اند، که این نشان دهنده اهمیت آن مکان و آن روز قبل از عید قربان است.وی افزود: آدم و حوا در عرفات، روی تپه ای که هنوز جبل الرحمه نامیده می شود و ما را به یاد رحمت بی حد خداوند نسبت به نسل بشر می اندازد، ملاقات کردند. پس از ملاقات، به گناه خود اعتراف کردند و مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار گرفتند پس ما نیز باید بیایید به گناهان خود در پیشگاه پروردگار اعتراف کنیم، همانطور که جدمان حضرت آدم علیه السلام و حوا اقرار کردند.

 مفتی دودیچ گفت: روز عرفات به مثابه انعکاس رحمت بیکران خداوند هر سال به سوی ما باز می گردد و مغفرت خداوند را به ما یادآوری می کند و به ما می گوید که رحمت خداوند فراوان است و به ما عطا خواهد شد. هر کس به گناه خود اعتراف کند و برای او طلب آمرزش کند. فرق آدم علیه السلام با ابلیس در این است که آدم علیه السلام به گناه خود اعتراف کرد و از آن توبه کرد و استغفار کرد و به کار نیک شتافت، در حالی که ابلیس چنین نکرد، پس خداوند آدم علیه السلام  را رحمت کرد و ابلیس را لعنت.

عرفات روزی است که مسلمانان در سراسر جهان به نماز و توبه و عبادت خالصانه برای خداوند جمع می شوند. این نیز فرصتی است برای یادآوری اهمیت با هم بودن، همبستگی و تجدید معنوی. آدم علیه السلام و حضرت حوا با هم توبه کردند و تجدید روحی در دلهای خود را انجام دادند که به فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم اگر سالم باشد تمام بدن سالم می شود.

به همین ترتیب، مسلمانان برای موفقیت باید توبه جمعی کنند، به گناهان خود اعتراف کنند و از خداوند طلب رحمت کنند. آنها برای رسیدن به موفقیت باید دلهای خود را با توبه خالصانه تجدید کنند و از علم و شناخت صحیح پر کنند، زیرا همانطور که گفتیم عرفات معنای شناخت را نیز به همراه دارد.مفتی دودیچ گفت: عرفات شادی ویژه مسلمانان در سنجاک و صربستان است، زیرا پس از چهار سال ناتوانی در سازماندهی سفر حج، آنها بار دیگر در  بیت ا...الحرام  و در عرفات حضور دارند.

وی تاکید کرد در این دوران چالش برانگیز، ایمان و همبستگی ما کلید حفظ صلح و ثبات است. قدرت ما در اتحاد و حمایت متقابل نهفته است. راه ما راه عدالت، صلح و عشق  است  و برای به همه مردم فارغ از دین و ملتشان دعا می کنیم که خداوند ایمان و عقل ما را تقویت فرماید.

1403/03/25

کد خبر 19910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =